Anti – aging prehrana: mit ili stvarnost?

   

Ljudi su od pamtiveka u potrazi za eliksirom mladosti. U današnje doba, živimo sve duže, a želimo se osećati i izgledati sve bolje. Stoga ne čudi što se “anti aging” razvio gotovo do razmera naučne discipline, a na Zapadu niču «anti aging» instituti, razvijaju se posebne terapije, tretmani, dodaci ishrani, programi ishrane i telesne vežbe. Sve to kako bi izgledali bolje, lepše, zdravije i izbegli vidljive znakove starenja – najvećih izdajica moderne anti – age generacije.

Hrana za ‘swing generaciju’ – anti-aging proizvodi

Zemlje zapadnog sveta suočene su sa značajnim porastom populacije osoba starije dobi, a očekuje se da će udeo gerijatrijske populacije i dalje rasti. Primera radi, u Hrvatskoj udeo osoba starijih od 65 godina iznosi 17 %. Očekivani životni vek za žene je 79 godina, a za muškarce 72,5 godina. Prehrambena industrija u razvijenim zemljama brzo je prepoznala novu tržišnu nišu i sve više razvija posebnu kategoriju funkcionalne hrane koja cilja na osobe starije dobi. Naime, tržište hrane za tzv. swing generaciju poraslo je za 96 % od 2000. do 2005. godine. Populacija swing generacije je ona s 65 i više godina, a to im je ime nadenuto zbog muzike koja se slušala u vreme njihovog detinjstva.
Sastojci koji su posebno popularni u ovom segmentu su probiotici, omega-3 masne kiseline, antioksidanti, soja i koenzim Q10. Ti sastojci imaju povoljno dejstvo na probavni i imunološki sastav te ometaju upalne i degenerativne procese u organizmu.

Manje kalorija – dulži život?

Nezavisno razvoju modernih funkcionalnih proizvoda namenjenih populaciji vitalnih starijih osoba, sprovode se brojna istraživanja koja nastoje rasvetliti vezu ishrane i starenja. Najviše naučnih dokaza ide u prilog teoriji o smanjenom ukusu kalorija što može imati pozitivan učinak na više različitih vrsta tkiva koja zajedno utiču na produženje životnog veka. Istraživanja sprovedena na životinjama pokazala su da sniženje energetskog unosa usporava proces starenja i produžuje životni vek. Smanjenje energetskog unosa kod ljudi uzrokuje slične adaptacijske metaboličke procese koji se opažaju na pokusnim životinjama (miševima, majmunima), smanjuju se metabolički, hormonski, upalni rizični čimbenici za nastanak dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti, a moguće i malignih bolesti. Ipak, na pitanje može li ograničenje unosa kalorija produžiti životni vek ili produžiti očekivano trajanje života kod osoba normalne telesne mase, za sada se ne može odgovoriti. Svakako umerenost u jelu i piću u poodmakloj životnoj dobi sigurno je dobar ulog u zdravlje i dug život.

Program dr. Perriconea

Apsolutni super hit na području anti-aging ishrane donosi nam američki dermatolog, dr. Nicholas Perricone. Za razliku od većine dijeta, dijeta dr. Perriconea nije dijeta za mršavljenje, zapravo se radi o anti aging životnom stilu.

Ovako glase neke od sažetih Perriconeovih smernica ishrane za zaustavljanje starenja:

  1. Jedite obilje masne ribe, posebno lososa i druge namirnice koje su izvor proteina poput jaja i peradi. Proteini su potrebni za obnovu i usporavanje starenja stanica kože dok omega 3 masne kiseline održavaju adekvatnu vlažnost kože i ublažavaju upalne procese. 
  2. Često konzumirajte sveže tamno bobičasto voće, posebno borovnice. Ono sadrži antioksidante koji pomažu pri detoksikaciji i sprečavaju privremeno starenje.
  3. Jedite dinje, jabuke i kruške. Ovo voće odlikuje se niskom vrednošću glikemijskog indeksa. Lubenica, banane i mango voće je s višom vrednošću glikemijskog indeksa pa ga treba konzumirati umereno.
  4. Treba dati prednost koštunjavim plodovima, posebno lešnicima i bademima, budući da sadrže bogatstvo vitamina E i linolne kiseline. Dr Perricone smatra da ove molekule pomažu u borbi protiv starenja.
  5. Za doručak jedite sveže pripremljenu zobenu kašu ili zobene pahuljice koje će pomoći u održavanju stabilne količine šećera u krvi.
  6. Pijte 8 – 10 čaša čiste izvorske vode dnevno. Čak i blaga dehidracija može učiniti izgled kože starijim.
  7. Izbjegavajte rafinisane ugljenohidrate poput belog brašna i šećera.
  8. Svakoga dana se bavite fizičkom aktivnošću. Dr. Perricone tvrdi da fizička aktivnostima protiv upalni učinak na stanice.

Dr.sc. Darija Vranešić Bender / Vitaminoteka