Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Iskustvo rada iz prve ruke je u obrazovanju neprocenjivo

Jovana Uzelac

 

Dualno obrazovanje, kao model stručnog obrazovanja u kojem učenik istovremeno uči u školi i na radnom mestu, opisuje se kao „učenje u realnom radnom okruženju“ - to jest, prilika za učenike da usavršavaju konkretne veštine rada u preduzeću uporedo sa školovanjem. Privredna komora Srbije je, u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, sredinom januara ove godine objavila da sprovodi aktivnosti planiranja upisa učenika u srednje škole za školsku 2020/2021. po dualnom modelu – a jedan od poslodavaca koji je u fazi akreditacije za ulazak u ovaj program je i kompanija Nestlé Adriatic S.

O odluci da se jedna od najvećih kompanija za proizvodnju hrane i pića na svetu, koja kod nas uspešno vodi fabriku u Surčinu, uključi među 600 onih koje u našoj zemlji već imaju status poslodavca - za Danas govori Jovana Uzelac, direktorka ljudskih resursa za jugoistočno evropsko tržište kompanije Nestlé (tržište Adriatic regiona, Bugarske i Rumunije).

  • Jovana, koja je motivacija kompanije Nestlé da svojim učešćem podrži program dualnog obrazovanja u Srbiji?.

Podrška obrazovanju i započinjanju karijere mladih ljudi kako u Srbiji, tako i u drugim zemljama u kojima Nestlé posluje, uvek je bila među prioritetima naše kompanije. Našu ulogu kao poslodavca u ovom procesu posmatram kao prirodni nastavak brojnih aktivnosti koje su usmerene na unapređenje sticanja konkretnih veština kod učenika – onih koji im otvaraju vrata za raznovrsne poslovne prilike. Tu mislim na naše programe prakse, mentorstva, kao i širenja znanja u edukativnim institucijama širom regiona… Dualno obrazovanje vidimo kao mogućnost da dodatno pomognemo mladima u Srbiji da unaprede svoju zapošljivost, a naravno, i kao ulaganje u našu budućnost i zajednicu u kojoj poslujemo. Na ovaj način, mi smo u prilici da pomognemo mladima da vide kako primeniti znanje u praksi. Takođe, veoma nam je važno da učenici koji uđu u ovaj program budu zaista spremni za njega, kao i da samostalno donesu odluku o učešću. Na ovom putu mi, kao kompanija koja brine o zajednici u kojoj posluje, verujemo da je praksa u radnom okruženju samo dodatna vrednost teoretskoj nastavi koju imaju u svojim školama, i ohrabrujemo ih da nastave svoje formalno obrazovanje nakon čijeg će sticanja biti apsolutno spremni za svoje buduće poslove.

Osim toga, imamo i odlična iskustva iz Bugarske, gde smo u program dualnog obrazovanja uključeni još od 2016. godine. Tamo smo započeli sa profilom elektrotehničara, i 2019. već smo stigli do praktičnog rada u kompaniji tri puta nedeljno i bliskog svakodnevnog rada učenika sa mentorima. Rezultati su odlični i zadovoljstvo ovim procesom je obostrano – i kompanija i učenici su na dobitku.

  • Gde se trenutno nalazi Nestlé, kada govorimo o programu dualnog obrazovanja u Srbiji?

Nestlé već neko vreme blisko sarađuje sa Službom za dualno obrazovanje i obrazovnu politiku Privredne komore Srbije, kako bi ozvaničio ulogu kao poslodavca u ovom procesu. Zajedno sa ovom institucijom, potvrdili smo profil i broj učenika, konkretno, trebalo bi da započnemo sa jednim profilom, tehničarima mehatronike, sa 6 učenika iz škole Politehnika – škola za nove tehnologije. Po ovom pitanju smo veoma otvoreni, a naši sledeći koraci su formalna akreditacija kao poslodavca u okviru programa dualnog obrazovanja, zatim obuka internih instruktora, i potpisivanje ugovora sa školom i roditeljima učenika. Kvalitet obuke, kao i budućnost i zapošljivost učenika su za nas prioritet - u tom smislu smo se za početak fokusirali na jedan profil, a upravo profil mehatroničara je jedan od najperspektivnijih za budućnost. Već samo u našoj fabrici, učenici obrazovani za ovaj profil mogu da rade u sektoru proizvodnje uz operatera fabrike, kao i u sektoru održavanja.

  • U javnosti se često ističe da se prednosti dualnog obrazovanja ogledaju u opštem povećanju potencijala za zaposlenje svršenih učenika, ali i o neophodnosti da se formalni obrazovni sistem prilagodi potrebama privrede. Da li mislite da je ovo efikasan način da se postignu ti ciljevi?

Iz pozicije poslodavca, mogla bih dugo da govorim o tome koliko je važna praksa – oprobati se u konkretnom, svakodnevnom radu, u radu sa kolegama i u timu, treba da bude neizostavan deo iskustva svake mlade osobe. Teorija je važan deo, ali u praksi se pokazuju sve one nijanse posla koje se „na prvu loptu“ ne vide, stiče se iskustvo iz prve ruke, koje onda svakako olakšava kako inicijalno zaposlenje, tako i svako sledeće. Dualno obrazovanje je svakako u potpunom skladu sa ovim idejama, i predstavlja jedan od zaista efikasnih načina da se obrazovni profili prilagode radnim mestima u industriji.

  • Kako se u ovu priču „uklapa“ Nestlé Alliance for YOUth?

Kao i naše učešće u programu dualnog obrazovanja, i program Nestlé Alliance for YOUth, koji smo pokrenuli sa nekoliko evropskih partnera, usmeren je u potpunosti na mlade i njihove mogućnosti na tržištu rada. Ideja je da poboljšamo dostupnost radnog iskustva i praksi, i u tom cilju smo od 2014. okupili 340 poslovnih partnera i ustanovili 1100 programa mentorstva širom Evrope, a samo u okviru Nestlé Adriatic regije (koja obuhvata područje bivše Jugoslavije) zaposlili smo 194 osobe mlađe od 30 godina. Takođe, kroz naše programe prakse prošlo je njih čak 168 od kojih je 35 odsto i ostalo u kompaniji u radnom odnosu nakon završetka programa. Dodatno, 125 mladih osoba uspešno je prošlo kroz stručno usavršavanje u našoj kompaniji.

Posebno bih naglasila naše letnje prakse koje su već postale poznate među studentima – na jednom od sajmova zapošljavanja uvršteni smo u top 5 najpoželjnijih poslodavaca. Priča je na taj način zaokružena: ostajemo posvećeni mladima koji su budućnost kako naše, tako i drugih industrija, i bez čije nove energije, entuzijazma i preduzimljivosti ne bismo mogli da napredujemo tempom koji nas čini najvećom kompanijom za proizvodnju hrane i pića na svetu.