Dijabetes


Dijabetes je stanje u kojem telo ima problem u kontrolisanju nivoa glukoze (šećera) u krvi. Javlja se kada telo ne proizvodi dovoljno insulina ili proizvedeni insulin ne deluje na pravilan način. To dovodi do povećanog nivoa glukoze u krvi i dijabetesa. Postoje tri različita tipa dijabetesa, dijabetes tipa 1, dijabetes tipa 2 i gestacijski (trudnički) dijabetes.

ŠTA JE DIJABETES?

Dijabetes tipa 1
Dijabetes tipa 1 se obično dijagnostikuje u detinjstvu ili adolescenciji. Kod dijabetesa tipa 1, gušterača ne proizvodi insulin jer je vlastiti imunološki sistem uništio ćelije koje proizvode insulin. Ljudi s dijabetesom tipa 1 moraju svakodnevno da uzimaju insulin.

Dijabetes tipa 2
Dijabetes tipa 2 je najčešći tip dijabetesa, koji pogađa 85-90% ljudi s dijabetesom. Obično pogađa starije ljude, ali sve više mlađih ljudi i dece oboleva od dijabetesa tipa 2.
Kod dijabetesa tipa 2, gušterača proizvodi insulin, ali on ne deluje pravilno, pa proizvodi još insulina. Na kraju, gušterača ne može da proizvede dovoljno da bi ravnotežu glukoze držala pod kontrolom.

Gestacijski dijabetes
Gestacijski dijabetes se javlja u trudnoći i obično nestaje kada se dete rodi. Između 3-8% trudnica će dobiti gestacijski dijabetes.
U trudnoći, hormoni koje telo proizvodi, kako bi pomogli rast deteta, takođe zaustavljaju delovanje majčinog insulina. Gestacijski dijabetes se javlja ako telo ne može proizvesti dovoljno insulina kao odgovor na povećane potrebe za insulinom.

KOJI FAKTORI POVEĆAVAJU RIZIK OD DOBIJANJA DIJABETESA TIPA 2?

Ono na šta ne možete uticati Ono na šta možete uticati
  • Porodična istorija dijabetesa
  • Starenje
  • Etničko poreklo (Pojava dijabetesa je češća kod, na primer, Aboridžina)
  • Sindrom policističnih jajnika
  • Žene koje su imale gestacijski dijabetes ili rodile dete teže od 4,5 kg
  • Debljina i težina
  • Fizička neaktivnost
  • Visoki krvni pritisak
  • Visoki holesterol
  • Pušenje
Dobre vesti su da postoje uzročnici koje možete da promenite i time smanjite rizik od razvijanja dijabetesa tipa 2.
Još se ne zna koji uzročnici izazivaju dijabetes tipa 1 tako da ne postoje preporuke kako ga sprečiti.

KAKO MOGU DA ZNAM DA LI IMAM DIJABETES?

Neki od simptoma uobičajenih za sve tipove dijabetesa su:

  • umor
  • povećana žeđ
  • često mokrenje
  • glavobolje
  • grčevi u nogama
  • povećana glad

Simptomi dijabetesa tipa 2 uključuju i zamućeni vid, kožne infekcije, sporo zarastanje rana, trnjenje i ukočenost u nogama.

KAKO SE LEČI DIJABETES TIPA 1?

Ljudi koji boluju od dijabetesa tipa 1 moraju da dobijaju injekciju insulina bar jednom dnevno. Ravnoteža količine ugljenih hidrata koje unose i prava količina insulina su važni za sprečavanje previsokih ili preniskih nivoa šećera u krvi.

KAKO SE LEČI DIJABETES TIPA 2?

Osnovno lečenje dijabetesa tipa 2 uključuje usvajanje zdravog načina života. To uključuje zdravu ishranu, redovnu fizičku aktivnost i smanjivanje uzročnika, kao što su debljina i pušenje.

Važno je pratiti vlastiti nivo glukoze u krvi i imati redovne kontrole kod Vašeg lekara opšte prakse. U nekim slučajevima, ako sama ishrana ne drži nivo glukoze u krvi pod kontrolom, Vaš lekar opšte prakse Vam može prepisati lekove i/ili injekcije insulina.

UPUTSTVA ZA KONTROLU GLUKOZE U KRVI

Ishrana je važna svima! Ova uputstva može slediti cela porodica, a ne samo osobe sa dijabetesom.

  • Male porcije obroka i užina rasporedite preko celog dana.

JEDITE VIŠE VLAKANA

  • Odaberite žitarice sa više vlakana i hleb s celim zrnom, jer se sporije vare što znači da nivo šećera u krvi raste postepeno
  • Polovinu Vašeg tanjira popunite povrćem različitih boja: zeleno, narandžasto, žuto, belo, ljubičasto i crveno.

JEDITE MANJE MASNOĆA, ZAMENITE ZASIĆENE MASNOĆE NEZASIĆENIM

  • Tunjevinu ili losos iz konzerve dodajte u sos za testeninu ili ih stavite u sendvič, kako bi na jednostavan način i brzo uneli omega-3 kiseline.
  • Zamenite punomasno mleko mlekom s manje masnoća ili obranim mlekom. Ima istu količinu kalcijuma, a manje masnoća, pogotovo manje zasićenih masnoća.
  • Koristite maslinovo ulje u malim količinama u pripremi hrane da se hrana ne bi lepila i da biste smanjili masnoće.

JEDITE HRANU S MANJE KILODŽULA UKOLIKO STE PREKOMERNE TELESNE TEŽINE

  • Kao osvežavajuće piće odaberite vodu ili „dijetalne“ napitke, bez dodatnih kilodžula od prekomerne količine šećera.
  • Jedite povrće umesto pirinča, testenine, hleba i krompira.
  • Ako imate međuobroke, odaberite hranu s manje masnoća i više vlakana, poput nemasnog jogurta.