Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Voda - eliksir života

Voda je najvažniji makronutrijent jer se brine za niz vitalnih funkcija u našem organizmu. O važnosti vode puno govori činjenica da bez vode možemo preživeti 2 do maksimalno 4 dana, dok bismo bez hrane mogli preživeti čak i do nekoliko nedelja. Da li ste znali da je prosečna dnevna potrošnja vode u našoj regiji 140-150 litara po glavi stanovnika, od čega samo 2% u proseku koristimo za kuvanje i piće.

Uloga vode u organizmu

Unos tečnosti u naš organizam neophodan je za normalno funkcioniranje bubrega, srca i kardiovaskularnog sistema. Najvažnije uloge vode u organizmu:
- gotovo sve hemijske reakcije u organizmu zahtevaju vodu
- pomaže regulaciji telesne temperature
- učestvuje u transportu nutrijenata i otpadnih proizvoda
- pomaže u održavanju pH ravnoteže
Da li ste znali da je oko 60% telesne težine odraslih ljudi upravo voda?

Nedostatak vode - dehidracija

Mali nedostatak vode u organizmu može uzrokovati umor, glavobolju i smanjenje koncentracije. Dnevno gubimo u proseku 2.5 litara tečnosti - disanjem, putem ekskrecije otpadnih materija iz organizma, urinom i fecesom, kao i znojenjem. Leti kada je jako vruće ili kada vežbamo gubimo još više tečnosti, znojenjem. U slučajevima dijareje, povraćanja ili povišene telesne temperature naš organizam gubi posebno velike količine vode i elektrolita, koje je potrebno nadomestiti. Treba napomenuti i da su trudnoća i laktacija posebna stanja koja iziskuju dodatne potrebe za tečnošću.
Potrebno je uvek imati na umu da ozbiljna dehidracija jako brzo može dovesti do smrti.

Koliko vode nam je potrebno

Trebalo bi svakodnevno da unosimo onoliko tečnosti koliko smo potrošili. Pritom treba da znamo da vodu unosimo i hranom, zapravo čvrsta hrana poput voća, povrća i mesa takođe sadrži vodu u određenim količinama.

U skladu sa tim, smatra se da bi naš dnevni minimalni unos trebalo da bude 1.5 - 2 litara tečnosti.
Naravno, kod osoba koje su izložene povećanoj telesnoj aktivnosti, te kod trudnica i dojilja, potrebe za tečnošću su povećane.

Saveti za unos tečnosti

- Provodite puno vremena za kompjuterom? Napravite pauzu, prošetajte do kuhinje i poslužite se čašom vode
- Ako ste bolesni, setite se da su vam pojačane potrebe za tečnošću
- Kada ste u pokretu nosite sa sobom bočicu vode
- Ako imate glavobolju ili osetite pad koncentracije moguće je da ste blago dehidrirani i da treba da popijete vodu.
- Za užinu pojedite neku voćku sa visokim sadržajem vode, poput lubenice u letnjim mesecima
- Leti kada se pojačano znojite setite se da gubite više tečnosti i da su vam potrebe za vodom povećane